059.

Nu har jag varit hemma från Hawaii i drygt två veckor och tänkte skriva lite om våra första dagar av resan.

Jag, Olivia och Kim kom hem från Riverside sent på lördagskvällen den 28 mars. Vi sov ungefär två timmar och sedan gick vi upp och bilade mot San Jose. Vi var framme där runt sjutiden och boardade och flög mot Hawaii. Jag fick lite smått panik när jag insåg att jag inte tagit med mig mitt pass men som tur var hade jag mitt ID så det fungerade bra ändå.

Vi landade på Maui runt tio lokal tid. Oahu är dit de flesta utbytesorganisationer åker men jag och min värdfamilj åkte till Maui. Resten av dagen efter vi landat åkte vi till Lahaina och åt lunch och sedan åkte vi till vår hyrda condo. Den hade otrolig utsikt, precis vid havet och man kunde se både Lanai och Molokai från balkongen. Jag och Olivia gick ner till stranden och det första vi såg var en jättesköldpadda som låg vid strandkanten.

Den andra dagen tog vi det lugnt, vi badade i det turkosa vattnet, åkte till Lahaina och gick runt och kollade bland det lilla urvalet av butiker. De hade en butik som färgade sina tröjor med annorlunda färgningsmetoder. Olivia köpte en tröja som hade färgats senapsgul med hjälp av öl. Efter att vi ätit lunch på en utomhusservering gick vi och hyrde snorklingsutrustning. När vi kom tillbaka till vår condo testade jag och Olivia utrustningen i vattnet men tyvärr var det endast ett fåtal fiskar där vi snorklade.

Tredje dagen åkte vi till den slocknade vulkanen Haleakala. Det tog knappt tre timmar att åka upp de 3000 metrarna från västra Maui där vi bodde. Vi svängde förbi affären först och köpte chips och något att dricka då vi inte riktigt visste hur lång tid allt som allt skulle ta. När vi nästan var uppe hörde vi en smäll och när vi kollade i bakluckan hade en av chipspåsarna exploderad på grund av lufttrycket.
Vulkanen var häftig att se med stenar i rödbruna färger. Tyvärr var vi mitt i ett moln så vi kunde inte se kratrarna så tydligt men utflykten kändes lyckad ändå. Uppe på toppen kunde man även se Hawaii eller ”The Big Island” som den kallas.

SONY DSCPå vägen mot San Jose och Hawaii.

SONY DSCHawaiiansk humor på högsta nivå.

SONY DSCDär vi bodde.

SONY DSCUtsikten från balkongen med Lanai till vänster.

IMG_3109En till bild från balkongen med Lanai till vänster och Molokai till höger.

IMG_3037Stranden nedanför condon.

IMG_3025Jättesködpaddan vi såg första dagen.

SONY DSCNågonstans i Lahaina.

SONY DSCPå väg upp till vulkanen.

IMG_3076Olivia med den andra chipspåsen efter att den första smällt.

SONY DSCHaleakala.

SONY DSC

SONY DSCSnö på Hawaii.

Kommentera

