054.

Igår hade jag min första simhoppstävling. Man måste ha sex hopp klara innan man kan börja tävla och jag lärde mig mina två sista hopp i fredags på träningen, vilket kanske inte kändes så stabilt men jag var ändå peppad på att tävla.

Dagen började med att jag försov mig och vaknade strax efter sju. Vi skulle vara i Sinsheimer, SLO vid 07.30 men klockan var närmare 07.50 innan jag var framme. Coach Inoyue (In-o-way) var dock inte där själv så det gjorde inte så mycket. När han kom började vi först värma upp på land med hopprep och stretching innan det var dags att testa simhoppsbrädan. Det fanns bara en 1-meters bräda vilket gjorde att väntetiden blev väldigt lång och vi hann inte köra speciellt många dyk. Jag hann med alla mina dyk utom ett. Mina dyk i ordning var:

  • Backward dive tuck (grupperat bakåtdyk)
  • Backward somersault tuck (grupperad bakåtvolt)
  • Front dive tuck (grupperat framåtdyk)
  • Front somersault tuck (grupperad framåtvolt)
  • Inward dive tuck (står längst ut på brädan med ansiktet in mot brädan och hoppar bak och gör ett grupperat framåtdyk)
  • Front somersault 1/2 tuck (grupperad framåtvolt med halvskruv)

När vårt team tränar i skolan har vi två träningstider. Varsity som är den högre nivån och JV som är den lägre nivån (jag tränar JV). Under tävlingen var vi tio stycken tjejer som tävlade på min nivå (JV, sex dyk) och sex som tävlade Varsity (elva dyk) samt fem stycken killar som tävlade JV och två som tävlade Varsity. Vårt team hade sex JV-simhoppare på damsidan (varav tre tränar Varsity) och en som körde Varsity. På herrsidan hade vi tre JV-simhoppare (varav alla tre tränar Varsity).

Även fast vi alla är ett lag tävlar man individuellt och får separata poäng. Efter sex dyk var JV tävlingen klar men vi stannade allihop och kollade på Varsity tävlingen som fortsatte med fem dyk till och hejade på Destiny från vårt lag. När Varsity också var klara väntade vi på domarna som räknade ihop poängen och resultaten från tävlingen presenterades. De började med att räkna upp JV-tjejerna och vilken placering alla fått från tiondeplatsen och jobbade sig sedan uppåt en efter en till förstaplatsen. Efter att fler än hälften av namnen hade ropats upp började jag tro att de hade glömt bort mig men sedan hörde jag i högtalarna: ”And on second place: Sofia, Arroyo Grande”. Jag kom på andra plats i hela tävlingen och först i vårt team på min första simhoppstävling! Jag blev otroligt chockad då jag tävlade mot tre i mitt team som tränar Varsity och jag själv kör JV. Det gav mig en rejäl push och nu är det bara är att köra på så bra jag kan och förhoppningsvis kanske jag kniper en plats i Varsity!

20150314-223710.jpgMitt underbara team med swim caps som är ungefär lika charmiga som en mössa jag sydde på syslöjden i femman. Högst upp med klubban är CJ. Mittenraden vänster till höger är jag, Naomi, Destiny, Nicholas, Malia och Kiana. Nedre raden vänster till höger är Sophie, Bella och Richard.

2 thoughts on “054.

Kommentera

