038.

Förra torsdagen hade vi vårt mid season meet. Vi åkte från skolan vid ett så vi missade de två sista lektionerna. Av någon anledning trodde jag att Clovis var vårt sista race så jag kände mig inte väl förberedd mentalt för loppet. Jag, Daisy och Palak började springa tillsammans så det kändes inte riktigt som ett tävlingsrace och jag pushade mig själv inte alls lika hårt som jag brukar göra. Efter loppet var jag lite irriterad på mig själv eftersom jag vet att jag kunde prestera så mycket bättre än vad jag gjorde men vårt sista lopp är på samma bana så jag har ett tillfälle att göra bättre ifrån mig.

På lördagen förra veckan åkte jag och Elli till SLO och mötte upp Ansley och Hana. Vi åt lunch och gick runt och kollade i butiker. Kim hämtade sedan upp mig och Elli och vi åt glass på en glassbar med endast Ben & Jerry-liknande glassorter.

På söndagen mötte jag upp Lan, min local coordinator, och Martin, en utbytesstudent från Spanien. Vi träffades vid Avila Barn som var en liten marknad utanför Avila. Efter att ha spenderat några timmar där skjutsade Lan hem oss och jag bytte snabbt om för att sedan åka med värdfamiljen och träffa Kims föräldrar. Vi åt middag tillsammans för att sedan åka och kolla på en teater. Teatern var väldigt liten och genuin. Innan föreställningen var det skådespelarna som stod i baren och serverade medan de sjöng olika sånger, bland annat Dancing Queen (jag har börjat notera varje liten sak som har med Sverige att göra). Vi var på teatern på deras 40 årsjubileum så popcornpriset var samma som då, 50 cent. De hade även de gamla reglerna i programhäftet vilket var saker som ”Det är olagligt att ta med sig sin häst in på teatern”. Själva teatern var väldigt rolig och många av skämten var lokala. Efter att handlingen var slut körde de en show med en massa smånummer och många av numren var så konstiga att det inte gick att sluta skratta.

Skolveckan den här veckan har gått på som vanligt. I tisdags hade ledarskapsklassen på skolan fixat en ”Exchange Student Brunch” under period tre. De hade fixat en världskarta och satt ut stjärnor på varje land där någon kom ifrån samt skrivit ”Hej” på alla våra olika språk. Varken stjärnornas plats eller vissa av språken var riktigt rätt men det var gulligt gjort ändå.

I torsdags hoppade jag över cross country träningen för att åka till SLO och träffa Jason som jag inte sett på fem år. När min bror gick i åttan hade hans högstadieskola ett utbyte med en skola i Colorado. De svenska eleverna åkte och bodde hos en jämngammal i Colorado i tre veckor och sedan kom de amerikanska eleverna, som svenskarna bott hos, till Sverige i tre veckor. Jason bodde då hos oss och året efter åkte hela min familj till Colorado och hälsade på. Jag visste att Jason studerade på universitetet någonstans i Kalifornien men jag visste inte vart så när jag fick min placering så kontaktade jag honom och det visade sig att han går på Cal Poly, vilket är universitetet i San Luis Obispo! Varje torsdag är det farmers market i SLO så vi möttes där och gick runt bland de olika stånden och pratade. Han visade mig Bubbelgum walk (om jag minns namnet rätt) som var en gränd täckt av tuggummin precis överallt. Vi gick också in i en butik som sålde godis från olika ställen i världen (tyvärr hittade jag inget svenskt) och läsk med en massa underliga smaker som BBQ chickenwings, majs och peanutbutter & jelly. Efter drygt en timme mötte vi upp hans flickvän och hans flickväns syster och vi träffade även några av hans kompisar. Något som jag fick reda på som var förvirrande är att åren på universitetet/college heter samma sak som åren i high school. Jason och hans kompisar är sophmores men så som jag tänker är sophmores två år yngre, inte två år äldre. Det är egentligen rätt så logiskt men eftersom jag inte visste det var det till en början rörigt i mitt huvud. När vi gick runt såg vi också en organisation som fixar skidresor och otroligt nog var destionationen för årets skidresa till Jasons hemstad.

20141025-084932.jpg Delar av cross country teamet plus Rosas hand.

20141025-085337.jpg JV killarna.

20141025-085321.jpg Innan varsity tjejernas lopp startade.

20141025-084901.jpg Mikayla hittade en salamander som hon gosade med.

20141025-084715.jpg Glassbaren i SLO.

20141025-085040.jpg Avila Barn.

20141025-084749.jpg

20141025-085015.jpg

20141025-085026.jpg Här fanns det inte bara gröna päron utan även röda.

20141025-084849.jpg Vi gick igenom en hölabyrint.

20141025-084949.jpg Teatersalongen.

20141025-084730.jpg Elli – Finland, jag – Sverige, Julian – Tyskland, Yannou – Belgien, Yara – Tyskland, Vår (eller Spring som alla säger här) – Norge.

20141025-085157.jpg

One thought on “038.

  1. Hej! Jag är utbytesstudent i USA, Utah detta år och undrar om du skulle kunna lägga till min blogg bland dina länkar? Självklart gör jag samma sak i så fall! 🙂

Kommentera

