034.

Något alla Juniors och Seniors måste göra på Arroyo Grande High School är 10 timmars volontärarbete. I lördags genomförde jag mina första fem timmar på San Luis Obispo Children’s Museum. På lördagen och även under söndagen var det nämligen ett event då konstnärer gjorde gatumålningar och barnen som var på Children’s Museum fick också möjlighet att måla med krita på vägen. Eftersom det pågick i två dagar var det många målningar som tyvärr inte var klara på lördagen men jag fick ändå se en del makalösa halvklara konstverk.

Efter att mina fem timmar var avklarade hämtade Elli och hennes värdmamma mig och vi gick runt ett tag i SLO. Vi åkte tillbaka till Arroyo Grande, hyrde en film (”Endless Love” som förövrigt var riktigt bra) och åkte hem till Elli. Både jag och Elli går fotoklassen i skolan så vi tog en promenad för att fota lite. Speciellt mycket fotograferade blev det inte utan vi gick istället till stranden och pratade. Det är tragiskt nog nästan ingen som promenerar här, bilen används som transport oavsett avstånd.

Jag sov över hos Elli och på söndagen efter att jag lämnat deras hus åkte vi för att ta mina Senior Pictures, vilket är enskilda bilder alla Seniors tar för vår Yearbook. Jag tog en del bilder i min värdfamiljs trädgård och sedan den resterande delen vid stranden. Min värdmammas bästa kompis är fotograf så jag tog mina bilder med henne. Det gjorde allt mycket mer avslappnat för mig då jag träffat henne ett flertal gånger. I onsdags kom hon över och lämnade ett sextiotal bilder som jag ska välja ibland.

Skolan här borta är larvigt lätt. Igår hade jag tre stycken ”prov” vilket betyder att vi antingen hade frågor med flervalsalternativ eller frågor där vi skulle svara sant/falskt. Dessutom får man under proven kolla igenom papper läraren gett ut och läsa hur mycket man vill ifrån sin skrivbok. Lärarna gör på det viset för att de vill att man ska skriva ner så bra anteckningar som möjligt under lektionstid. Jag kan inte klaga på det önskemålet men jag kan heller inte påstå att man lär sig någonting eftersom man helt enkelt inte behöver det.

20140918-224613.jpg I vår fotoklass använder vi ett viss slags format på bilderna när vi fotograferar. Av någon anledning vill inte wordpress acceptera det formatet så istället för att få se ett flertal bilder på bland annat gatumålningarna får ni istället nöja er med en halvkass bild från när jag och Elli var på väg hem från stranden.

Kommentera

