027.

Första dagen i high school var i förrgår. Jag har haft en del saker att göra på eftermiddagarna och kvällarna så jag har inte prioriterat att skriva på bloggen men bättre sent än aldrig!

Första skoldagen började med att alla elever skulle hämta sitt schema. Eftersom skolan börjar 07.50 och vi är 3000 studenter (jag trodde att det var 2000 elever men jag fick veta att det är 3000) behövde man vara där ett tag innan för att hinna till sin första lektion. Jag och min värdmamma kom till skolan vid 07.20 och alla elever behövde ställa sig olika led efter första bokstaven i sitt efternamn. Vi ställde oss först i ett led med kanske 300 personer och väntade. Eftersom jag dock inte var helt säker på att det stod P på den lilla lappen som befann sig i den andra änden av rummet frågade vi en person som gick runt och hjälpte till. Hon sa att det stod R på lappen och visade oss vart kön för efternamn som började med P var. Efter att ha stått i det oändligt långa R-ledet blev jag lättad då jag såg att det endast var tre personer som stod i P-ledet. Att få mitt schema gick mycket fortare än väntat och det var lång tid innan första lektionen började. Som senior kanske man inte brukar ha föräldrar med sig till första dagen i skolan men jag är verkligen glad att jag bad min värdmamma att följa med. Annars skulle jag ha stått helt själv i 20 minuter i ett hav av tusentals elever.

Min första klass är American Government. Det vi gjorde var att lyssna på läraren som pratade om kursinnehåll och gav oss olika lappar med bland annat hennes klassrumsregler och vilket material vi behöver till hennes kurs.

Andra klassen jag har är engelska. Läraren är extremt strikt, jag har aldrig haft en lärare som är så strikt som henne. Förhoppningsvis blir hon lite mindre strikt efter ett tag när alla har förstått vilka regler som gäller.

Efter två lektioner är det en rast på 15 minuter. Under rasten mötte jag upp Cassie och några av hennes kompisar. Cassie är en senior som min värdfamilj känner, vi träffade henne dagen innan high school startade och åt frukost tillsammans. Det var skönt att ha någon som jag visste vem det var första dagen i skolan.

Tredje lektionen är fotografi. Vi fick vår första läxa som kommer förhöras med ett quiz nästa fredag.

Den fjärde lektionen jag har är kemi. Vår lärare har humor men visar tydligt vilka förväntningar han har på en. Han berättade hur han blev lärare, det låter kanske inte speciellt roligt att lyssna på med det var faktiskt väldigt intressant. Sedan fick vi skriva om oss själva, vilka vi är och vad vi har för mål i livet.

Efter den fjärde lektionen är det lunch. Lunchen är 30 minuter så man hinner knappt lämna campus. Jag, Cassie och hennes kompisar åt därför lunch i hennes bil, något som många här gör.

Min femte klass är US History med Mr. Huss. Alla personer jag pratat med som haft honom har varit nöjda vilket känns lovande. Av Mr. Huss fick vi några papper, bland annat en planering över vilka områden vi ska jobba med det kommande året. I denna klass är det två andra utbytesstudenter, en finsk tjej och en tysk tjej.

Den sjätte och sista lektionen är dans. Vår lärare är väldigt ungdomlig och inte rädd för att skämma ut sig. Hon hade skrivit en låt som hon framförde för oss och jag skrattade utan tvekan mest på den lektionen.

20140822-225716.jpg

One thought on “027.

Kommentera

